Efficiënte websites voor vakantiehuizen, B&B’s en hotels

Waarom een goede website belangrijk is bij het beslissingsproces van jouw gasten

Wat houdt dat precies in: een goede website? En hoe zorg je ervoor dat jij een goede website hebt waarmee je succesvolle boekingen realiseert?

Uitdaging…

In augustus ging ik op zoek naar een vakantiehuis voor onze familie voor de kerstweek. We zijn met 11 personen (bijna allemaal volwassen 😉 ) en 3 honden. Dat is best een grote club. Omdat mijn zus en haar gezin uit Groot-Brittannië komen en zij een behoorlijke trip moeten maken, zochten we iets op redelijke afstand van het Franse Duinkerken, waar ze door de tunnel aan land komen. Dat betekende dus ergens in Noord-West Frankrijk, het westen van België of Zuid-West Nederland.

Samengevat betekende dat nogal wat ehhh uitdagingen:

  • De periode: kerst.
  • Het aantal mensen: elf.
  • Honden: maar liefst drie.
  • En de locatie of regio.

Zoekproces

Ik ging dus het internet afstruinen. Hoe verloopt nou zo’n zoekproces? Waar zoek je op? In ieder geval op vakantiehuis, de periode, het aantal personen, dat honden zijn toegestaan en het gebied.

Omdat mijn neef niet een hele week vrij kon krijgen van zijn werk, besloten we uiteindelijk om op redelijke afstand van Rotterdam iets te zoeken. Het werd daarom Zuid Holland. Ondanks alle eisen vind je dan toch nogal wat mogelijkheden (ongeveer 196.000 resultaten in Google op het moment van mijn zoektocht 🙁 ).

Ongeveer 196.000 resultaten in Google
Ongeveer 196.000 resultaten in Google

Hoe selecteer je nou welke optie voor jou het beste en leukste is?

Je wilt een leuke en gezellige week in een leuk vakantiehuis. Het is tenslotte wel de kerstweek. En natuurlijk wil je samen kunnen eten; zo vaak ga je tenslotte niet met zijn allen op pad. Dus de keuken en eetkamer moeten daar groot genoeg voor zijn. Je wensen en eisen zijn belangrijk om er een succesvolle vakantie van te maken:

  • Je smaak speelt mee.
  • De keuze voor een groot park of liever iets kleinschaliger.
  • Heb je wel of geen behoefte aan voorzieningen voor de kinderen?
  • De locatie.
  • Het aantal slaapkamers.
  • Aantal badkamers.
  • De honden dus.
  • Is er (omheinde) buitenruimte?
  • Zijn er voldoende kook- en eetmogelijkheden in de keuken voor zoveel mensen?
  • et cetera.

Het had heel wat voeten in aarde kan ik je zeggen.

Democratische familie

Wij hebben dan ook nog eens een erg democratische familie. Iedereen vindt wel ergens iets van en wil dat kwijt en wil dat daar ook rekening mee gehouden wordt.

Herken je dat?

Uiteindelijk zijn we na lang wikken en wegen op een redelijk kleinschalig vakantiehuizen complex onder de rook van Rotterdam terechtgekomen.

Hoe zoeken jouw gasten hun favoriete vakantieplek?

Ik praat met veel mensen over hoe zij nou zoeken naar een plek om hun vakantie door te brengen. De meeste mensen vertellen mij dat ze gaan zoeken op internet en dan vaak uitkomen bij een bemiddelingssite zoals bijvoorbeeld Booking.com, Belvilla, Airbnb en dergelijke. Of ze nu in Google zelf op zoek gaan naar een vakantiehuis, B&B of hotel, of ze zoeken op zo’n bemiddelingssite, ze krijgen vaak honderden opties te zien.

Hoe selecteren ze dan de beste accommodatie?

Beginnen ze vooraan de lijst te kijken, wat waarschijnlijk veel mensen doen? Of beginnen ze juist achteraan, zo van ‘dat zijn de vergeten opties’ en misschien daarom juist wel erg interessant? Het maakt niet zo veel uit. Wat ze waarschijnlijk niet doen is alle 270 opties bekijken die het zoeken ze opgeleverd heeft. Wat ik van veel mensen terug hoor is dat ze een stuk of 10 à 20 accommodaties bekijken en vervolgens gaan kijken of die accommodatie ook een eigen website heeft.

Duurder via een bemiddelingssite

Veel mensen denken namelijk – en vaak terecht – dat ze meer betalen als ze via een bemiddelingssite boeken. Ik weet dat die officieel van hun klanten (van jou dus) eisen dat ze dezelfde prijzen aan moeten houden als die ze rechtstreeks vragen. Maar iedereen begrijpt als je 20% (of soms wel meer) commissie moet betalen dat je dat dan op de een of andere manier terug probeert te verdienen. Ik kan je vertellen dat ik in ons geval ergens op een bemiddelingssite een overzicht van de kosten zag staan. Daar stond gewoon letterlijk aangegeven dat de bemiddelingssite bijna 400 euro commissie zou krijgen als wij via hun zouden boeken!

Bijna 400 euro commissie
Bijna 400 euro commissie

Een eigen website of niet?

Dus veel mensen zoeken op een gegeven moment uit of de accommodatie die ze interessant vinden ook een website heeft. Geen website? Ok, dan gaan ze naar de volgende en ben je ze al kwijt. Een slechte website? Tja, dan slaan ze jouw accommodatie misschien nog even op en zoeken ze verder. Komen ze op een website die hen echt aanspreekt, waar ze zich thuis en welkom voelen en hé, je kunt makkelijk en rechtstreeks boeken (voor zo’n 400 euro minder), ja, dan is de keuze snel gemaakt, toch?

Waar moet een goede website aan voldoen?

Wat is nou een goede website voor jouw vakantiehuis, B&B of hotel? Erg belangrijk is dat de bezoekers, jouw toekomstige gasten dus, zich er welkom voelen. Het is echt niet nodig om dan heel groot welkom op je website te zetten. Het is wel belangrijk dat je direct bij binnenkomst op je site de juiste indruk geeft. Dat je website de uitstraling heeft die bij jou accommodatie past. En de bezoeker het idee geeft van hier ben ik wel of niet aan het juiste adres.

Weet jij dat je maximaal 3 seconden hebt om je bezoeker te overtuigen om op je website te blijven? Iedereen heeft tegenwoordig haast. Als ze zich niet direct aangesproken of thuisvoelen zijn ze zo weer weg!

Hoe doe je dat dan?

Heb je een vakantiehuis in een landelijk gelegen en ingerichte boerderij dan heb je een heel andere uitstraling nodig dan wanneer je een moderne B&B hebt in een stad.

Als jij in de etalage van een winkel allemaal mooie vakantiekleding en -spulletjes ziet en je gaat naar binnen en treft daar die spullen niet aan, dan klopt er iets niet en ben je heel snel weer weg.

Hetzelfde geldt voor jouw ‘etalage’. Als iemand een hele strakke moderne website ziet met bijvoorbeeld rood en zwart en dan later bij jou arriveert en een heel landelijke B&B aantreft met allemaal bruine en groene kleuren, dan klopt er iets niet. Dan kunnen er teleurstellingen ontstaan. En dat is jammer. Want zoekt iemand echt die strakke moderne uitstraling met rood en zwart, dan komt hij nooit meer terug. En zal hij ook geen reclame voor jou maken.

Dan heb je pas een goede website!

Eigenlijk moet je website als het ware je gasten naar binnen zuigen. En als ze eenmaal binnen zijn moet je site hun makkelijk alle mogelijke informatie bieden waar zij naar op zoek zijn:

  • Hoeveel mensen kunnen er verblijven?
  • Zijn kinderen welkom en zijn er speciale voorzieningen voor?
  • Zijn honden welkom?
  • Hoe zit het met rolstoeltoegankelijkheid?
  • Wat is er rondom de accommodatie en in de verdere omgeving allemaal te doen en te beleven?

Alles moet er zo uitzien en zo zijn ingericht dat bezoekers makkelijk hun weg vinden. Dat ze overtuigd raken dat ze in jouw accommodatie willen verblijven. En direct bij je willen boeken. Zodat niemand anders ze voor is.

Je eigen boekingssysteem

Maar dan moet dat natuurlijk wel kunnen. Dus maak je site af met een eigen boekingssysteem. Zodat jouw gasten alleen maar een paar gegevens in hoeven te geven, een druk op de knop en klaar zijn ze. Snel en eenvoudig. Zij hebben hun verblijf bij jou geregeld. En jij hebt een boeking binnen. Voor gasten die rechtstreeks bij jou boeken. Dus waarvoor je geen commissie hoeft te betalen. Gasten waarvan je weet wie het zijn, zodat je als je dat wilt alvast contact kunt leggen. Je kunt ze dan voor hun komst eventueel nog wat extra informatie sturen. Zodat je ze al een beetje leert kennen. Dat maakt het ook gemakkelijker als ze er eenmaal zijn.

En hoe is het nou met onze familie afgelopen met kerst?

Laat ik voorop stellen dat we een heerlijke week hebben gehad met zijn allen. Door onze eigen beperkingen en democratische beslissingsvoering zijn we uiteindelijk in een wat kleinschaliger vakantiepark terecht gekomen. Het huis was ok, maar niet meer dan dat. Een aantal dingen vielen ons toch best tegen. Het valt niet mee om voor 11 man te koken met alleen maar één hele kleine combimagnetron (terwijl we twee ovens verwacht hadden). Er waren in de kamers en badkamers geen haakjes of stoelen om je badjas of kleren aan of over te hangen. En in de kledingkast maar liefst drie hangertjes voor kleren voor een hele week… Het was vrij basic ingericht, dus het zag er niet echt gezellig uit toen we aankwamen. Uiteindelijk hebben we er met wat kaarsen en kerststukken toch nog iets gezelligs van gemaakt. En het gezelschap was natuurlijk heel belangrijk.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze ons daar nog terugzien. De uitstraling van het huis op de website klopte gewoonweg niet bij de werkelijkheid. Dat betekent dat we ons de volgende keer nog beter moeten voorbereiden. En hopelijk lukt het dan ook om het democratische beslissingstraject wat te vereenvoudigen.

Wie weet komen we dan wel bij jou terecht 🙂

10 + 1 onmisbare elementen van jouw website

  1. Zorg voor een uitstraling die bij jou past.
  2. Pak direct de aandacht.
  3. Denk aan de gebruiksvriendelijkheid.
  4. Plaats call-to-actions op je website.
  5. Blog jij al?
  6. Zoekmachine optimalisatie is goed voor de vindbaarheid van je site.
  7. Let op de laadtijd van je website.
  8. Je website moet op alle apparaten goed zichtbaar zijn.
  9. Een meertalige website helpt bij internationale gasten.
  10. Een goede webhosting is essentieel.
  11. Vergeet social media niet.

En nog een extra advies!

  1. Realiseer rechtstreekse boekingen met je eigen boekingssysteem.

Wil jij meer weten over wat een goede website nou precies inhoudt?

En hoe je daarmee succesvolle boekingen realiseert?

In een e-book heb ik alle onmisbare elementen voor een succesvolle website uitgebreid uitgelegd. Dat e-book is helemaal gratis en voor niets te downloaden via mijn website. Je kunt er direct mee aan de slag!

11 superbelangrijke elementen van jouw website

Fijn als je dit deelt

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit vind je vast ook interessant